یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات

یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات
مطالب - مقالات - برنامه ها و پروژه های مربوط به فناوری اطلاعات و رایانه گاها علمی و اجتماعی 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

لینک های مفید 2


مزایا و معایب استفاده از آنتی ویروس های ابری چیست؟

 

استفاده از سرویس های ابری، نظیر سرویس های دریافت و ارسال ایمیل، برنامه های پیام رسان و چت، ویرایش اسناد و تصاویر و فایلهای چند رسانه ای و … به سرعت در حال گسترش است. کاربرد این سرویس ها رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک امر بدیهی در دنیای رایانه ها و اینترنت است و استفاده از آنتی ویروس های ابری نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس بد نیست نگاهی بیندازیم به مزایا و معایب استفاده از آنتی ویروس های ابری.

cloud-computing

مسلما آنتی ویروس های ابری، همیشه و به صورت بلادرنگ یا real time در حال اجرا در رایانه های ما نخواهند بود و همین امر باعث می شود که به آنها به چشم اصلی ترین برنامه جهت مقابله با ویروس ها، تروجان ها و دیگر برنامه های مخرب نگاه نکنیم. با این وجود آنتی ویروس های ابری دارای مزایای قابل توجهی نیز هستند که از جمله می توان به اسکن سریع رایانه برای شناسایی انواع بدافزارها اشاره کرد اما همان گونه که اشاره شد این دسته از برنامه ها را هرگز نباید به عنوان تنها راه محافظت از رایانه در نظر بگیریم.

آنتی ویروس های ابری چگونه کار می کنند؟

کافیست با مرورگر اینترنتی خود، به آدرس اینترنتی آنتی ویروس ابری مورد نظر (برای مثال ESET Online Scanner یا Bitdefender QuickScan) بروید و بر روی دکمه ی اسکن، کلیک کنید. از اینجا به بعد، باقی کارها بر عهده ی آنتی ویروس خواهد بود. دو نوع کلی از اجرا برای یک آنتی ویروس ابری وجود دارد. در نوع اول که اجرا در خارج از مرورگر است برنامه ی آنتی ویروس، در رایانه ی شما بارگزاری و اجرا خواهد شد و در نوع دوم یا اجرا در داخل مرورگر، برنامه ی آنتی ویروس از ActiveX (برای مرورگر IE) یا از جاوا برای اجرا در مرورگر اینترنتی شما کمک خواهد گرفت.

از مواردی که برنامه ی آنتی ویروس در رایانه بارگزاری و اجرا خواهد شد می توان به نرم افزار ESET Online Scanner اشاره کرد و از مواردی که آنتی ویروس در مرورگر اجرا خواهد شد می توان به Bitdefender QuickScan اشاره کرد. در ضمن Bitdefender QuickScan برای اجرا، نیازمند نصب یک افزونه در مرورگر اینترنتی است.

eset-online-scanner

پس از اجرا، آنتی ویروس ابری شروع به اسکن سیستم جهت شناسایی برنامه های مخرب و هشدار آنها به شما خواهد کرد. بسته به اینکه از چه آنتی ویروس ابری ای استفاده می کنید، برنامه ممکن است ویروس های شناسایی شده را از سیستم حذف نکند و یا اینکه تنها به یک اسکن سریع سیستم بسنده کند.

ناتوانی در اسکن بلادرنگ سیستم

تمامی آنتی ویروس های آنلاین، یک ضعف اساسی و مشترک دارند: هیچ یک از آنها نمی توانند به صورت بلادرنگ در سیستم شما حضور داشته باشد. به عبارت دیگر نمی توانند در پس زمینه ی سیستم به انجام وظیفه ی خود بپردازند و در ضمن، اهمیت یک اسکن بلادرنگ به هیچ عنوان نمی تواند نادیده گرفته شود. آنتی ویروسی که در پس زمینه ی سیستم اجرا می شود، تمامی برنامه ها را قبل از اجرا، اسکن خواهد کرد و این چیزی است که آنتی ویروس های ابری، از عهده ی انجام آن عاجز هستند.

eset-online-scanner

اگر برای محافظت از سیستم خود، به جای استفاده از یک آنتی ویروس نسخه ی دسکتاپ، تنها از یک آنتی ویروس ابری استفاده کنید، بدافزارها وارد سیستم شما شده و اجرا خواهند شد و در فاصله ی زمانی ای که یک بدافزار در سیستم شما اجرا می شود تا زمانی که به سراغ آنتی ویروس ابری خود جهت اسکن سیستم بروید، بدافزارها در پس زمینه ی سیستم همچنان در حال اجرا خواهند ماند، اطلاعات شخصی شما را خواهند ربود و آنها را برای سازندگانشان خواهند فرستاد. همچنین قادر خواهند بود بدافزارهای جدیدتر را نیز از اینترنت دریافت کنند و حافظه ی سیستم شما را نیز پر از برنامه های مخرب خواهند کرد. در ضمن اگر پس از مقیم شدن برنامه های مخرب در سیستم، به فکر نصب یک آنتی ویروس بیفتید، مسلما کمی دیر دست به کار شده اید، چون حذف بدافزارها پس از مقیم شدن آنها در سیستم معمولا سخت تر از جلوگیری از اجرای آنهاست و به قول معروف، پیشگیری بهتر از درمان است.

برخی از افراد این گونه می اندیشند که چون در دنیای آنلاین، مراقب و محتاط هستند پس به وجود یک آنتی ویروس در سیستم نیاز نخواهند داشت اما حقیقت این است که در حالیکه مراقب و محتاط بودن در دنیای آنلاین، در محافظت از سیستم بسیار مفید خواهد بود باید توجه داشت که وجود یک آنتی ویروس و اجرای بلادرنگ آن در سیستم، یکی از مهمترین لایه های امنیتی به شمار می رود و نباید از آن غافل شد.

برخی دیگر از محدودیت های آنتی ویروس های آنلاین

بعضی از آنتی ویروس های آنلاین، انتظاراتی را که شما از یک آنتی ویروس دارید را برآورده نمی کنند. برای مثال ESET Online Scanner قادر به اسکن تمامی سیستم برای شناسایی بدافزارهاست در حالیکه Bitdefender QuickScan تنها توانایی اسکن فایلهای Startup سیستم یا فایلهایی که در هنگام راه اندازی سیستم در حافظه ی RAM بارگزاری می شوند را دارد و دیگر مکان های سیستم را برای شناسایی ویروس های مخفی و ویروس هایی که فعلا در حال اجرا نیستند اسکن نخواهد کرد. در ضمن اگر Bitdefender QuickScan ویروسی را در سیستم شناسایی کند، آن را از بین نخواهد برد و از شما می خواهد که برای حذف آن ویروس، یکی از محصولات کامل امنیتی شرکتش را خریداری کنید!

bitdefender-quickscan

مزایای استفاده از یک آنتی ویروس آنلاین

با وجود تمامی محدودیت ها، استفاده از آنتی ویورس های آنلاین دارای مزایایی نیز هست:

  • می توانند به سرعت، یک رایانه را اسکن کنند: با استفاده از یک آنتی ویروس ابری قادر خواهید بود که به سرعت، سیستم خود را جهت شناسایی انواع ویروس ها اسکن کنید.
  • آنتی ویروس های ابری همیشه به روز هستند: حتی با وجود داشتن و به روز بودن آنتی ویروس نسخه ی دسکتاپ، آنتی ویروس های ابری، همیشه به روز و در اکثر مواقع، به روز تر از آنتی ویروس های نسخه ی دسکتاپ هستند و اسکن سیستم توسط آنها می تواند این اطمینان را به شما بدهد که سیستم شما توسط یک آنتی ویروس “واقعا به روز” اسکن شده است.
  • محافظت بیشتر از سیستم: گاهی با وجود محافظت سیستم توسط یک آنتی ویروس نسخه ی دسکتاپ، بهتر است برای دو چندان کردن امنیت سیستم و محافظت از آن، از دو یا چند آنتی ویروس به طور هم زمان استفاده کرد اما از آنجا که نصب هم زمان دو یا چند آنتی ویروس باعث ایجاد اختلال در کار هر یک از آنها خواهد شد، استفاده از آنتی ویروس های ابری گزینه ای بسیار مناسب جهت دو چندان کردن امنیت سیستم و محافظت از آن خواهند بود.

چند آنتی ویروس نسخه ی دسکتاپی پیشنهادی

microsoft-security-essentials

در آخر بد نیست به معرفی چند آنتی ویروس کاملا قدرتمند و رایگان جهت محافظت از سیستم بپردازیم. از بین تعداد کثیری از آنتی ویروس های رایگان و قدرتمند و محبوب می توان به Microsoft Security Essentials، avast و AVG اشاره کرد. اگر در پی یافتن یک آنتی ویروس قدرتمند، سریع، سبک و در عین حال، رایگان هستید و هنوز تصمیم نگرفته اید که از چه آنتی ویروسی استفاده کنید پیشنهاد من به شما استفاده از یکی از موارد فوق است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 12 / 6 / 1391برچسب:مزایا و معایب استفاده از آنتی ویروس های ابری چیست؟, ] [ 21:55 ] [ کاوه حق پناه ]
.: Weblog By KMF :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا جهت علاقمندان به فناوری اطلاعات و رایانه و انجام امور مربوط به دروس و پروژه ها میباشد. (البته شایدم یکمی بیشتر). البته ناگفته نمونه که علاوه بر مطالب عنوان شده ، مطالبی نیز در باب اجتماعی و فرهنگی و هنری و گاها نیمه 30یا30 که پیگرد نداشته باشه :) جهت اطلاع و آگاهی شما عزیزان گذاشته شده. همه مطالب متعلق به بنده نبوده و بعضآ توسط ساير دوستان و اون دسته عزیزانیه که مطالبشون موجوده و نتونستم منبعش رو پیدا کنم، ارائه ميشه. شما نيز چنانچه تمايل به ارسال مطلبی داشته باشيد،با كمال مسرت آنرا با نام خودتان در وبلاگ منتشر ميكنم. تاریخ تاسیس: 20 مهر 1390 ارادتمند شما: کاوه حق پناه
موضوعات وب
1 لینک های مفید
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

امکانات وب
Online User